Nowości i aktualności




Nowości i aktualności
Komunikat
2012-10-09
Szanowni Państwo,

Z przyczyn niezależnych od Firmy O&S Computer-Soft w dniu 08.10.2012 serwis www.e-klasa.pl był czasowo niedostępny. Wszystkich użytkowników serdecznie przepraszamy za zaistniałą sytuację.
WAKACJE - MEN RADZI
2012-07-23
Wakacje - czas wolny od szkoły, czas szalonych pomysłów i wspomnień - co zrobić by był on nie tylko ciekawy, ale też bezpieczny? Poniżej prezentujemy kilka rad dla rodziców, których dzieci za kilka dni wyjadą na kolonie i obozy. Zadbaj by wypoczynek Twojego dziecka był zgłoszony do kuratorium oświaty.

Każdy organizator wypoczynku jest zobowiązany zgłosić wypoczynek (kolonię, obóz) do kuratorium oświaty. W zgłoszeniu podaje on wszystkie dane na temat tego przedsięwzięcia: adres, informacje o wychowawcach, dane dotyczące stanu sanitarnego czy ramowy program. Na tej podstawie kuratorium w województwie, w którym odbywa się dany wypoczynek, zyskuje wiedzę gdzie i kiedy odbywają się kolonie i obozy. W wielu przypadkach, wizytatorzy kuratorium, kontrolują te miejsca i odwiedzają dzieci podczas ich kolonii. Podobnych kontroli może dokonywać straż pożarna, sanepid czy przedstawiciele Rzecznika Praw Dziecka. Kuratorium, w przypadku stwierdzenia poważnych nieprawidłowości może poinformować o nich inne służby. Pamiętaj, że przed wyjazdem autokarowym dziecka, masz również prawo poprosić policję o kontrolę stanu pojazdu, którym pojedzie ono na wymarzone wakacje.

Każdy rodzic może dowiedzieć się czy wypoczynek, na który wybiera się jego dziecko, został zgłoszony w specjalnej bazie danych uruchomionej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dostępnej pod adresem www.wypoczynek.men.gov.pl

Utrzymuj kontakt z biurem podróży lub organizacją, która organizuje wypoczynek - zadawaj dużo pytań!
Fakt, że kuratorium oświaty ma wiedzę o wypoczynku dzieci i młodzieży na terenie danego województwa nie zwalnia rodzica z obowiązku uzyskania jak najszerszej o nim wiedzy.
Zalecamy, by przed podjęciem decyzji o wakacyjnym kierunku poprosić organizatora o szczegółowe dane na temat kolonii czy obozu.

Ważne, by program kolonii odpowiadał nie Tobie, Rodzicowi, ale przede wszystkim dziecku i jego zainteresowaniom. Zwróć uwagę na edukacyjne elementy programu, by wypoczynek nie ograniczał się jedynie do plażowania czy grania w piłkę.

Dowiedz się o wiek dzieci, które jadą na ten sam wypoczynek - ważne by Twoje dziecko znalazło tam kolegów i koleżanki. Dobrym pomysłem jest wysłanie dziecka na kolonie z kimś mu znajomym - kolegą z podwórka czy ze szkoły - zwłaszcza, gdy na kolonie jedzie po raz pierwszy.

Zapytaj kim są wychowawcy i jakie mają kwalifikacje; być może Twoje dziecko wymaga szczególnej opieki, a kierownika i wychowawców należy uprzedzić o niektórych sprawach. Wysłanie dziecka na kolonie nie ogranicza się jedynie do wypełnienia karty uczestnika.

Dowiedz się jak wygląda budynek/domki wypoczynkowe, poszukaj zdjęć w internecie, poczytaj o tym miejscu na forach internetowych. Spisz wszelkie adresy i telefony kontaktowe - zarówno do organizatora, kierownika jak i do obiektu, gdzie przebywać będą dzieci. Niestety zdarzają się przypadki, kiedy rodzice dzwonią z zapytaniami do kuratorium o adres ośrodka, w którym przebywa ich dziecko.
Żegnając córkę czy syna przed samym wyjazdem, zapoznaj się z innymi rodzicami, których dzieci jadą w to samo miejsce. Będziecie mogli się skonsultować gdy będą one Wam zgłaszać jakieś problemy podczas wypoczynku.

Dobrze przygotuj swoje dziecko
Wyjazd na wakacje może być stresujący dla dziecka zwłaszcza jeśli jedzie na nie sam po raz pierwszy. Dobre doświadczenia mogą go jednak zachęcić do częstszych wyjazdów i jednocześnie powoli uczyć samodzielności. Złe wspomnienia sprawią, że wakacje będzie chciało spędzać tylko z Tobą. Przygotowanie dziecka do kolonii to nie tylko dobrze spakowana walizka i kieszonkowe. Dobrze wsłuchaj się w jego potrzeby: piłkarski obóz sportowy, artystyczna kolonia nad morzem, taneczne półkolonie w mieście, wakacje w siodle, obóz harcerski - to tylko kilka propozycji. Interesuj się zainteresowaniami dziecka!
Przed wyjazdem wyposaż je w telefony kontaktowe do domu oraz telefony alarmowe, powiedz, że na czas wyjazdu opiekę nad nim sprawuje wychowawca i to on jest powiernikiem jego spraw i ewentualnych problemów. Szersza lista rzeczy, o których jako rodzic powinieneś pamiętać znajdziesz na stronie www.wypoczynek.men.gov.pl. Wiele cennych wskazówek jest też w poradniku Zasady bezpiecznego zachowania nad wodą, w wodzie i na wodzie dostępnym na tej samej stronie.

Przygotowanie do samodzielnego wypoczynku dziecka powinno mieć miejsce szczególnie podczas wakacji z rodzicami. To jest czas kiedy można nauczyć dziecka bezpiecznego przebywania nad wodą i w górach, na drodze, na plaży, podczas burzy czy w tłumie ludzi. Te lekcje będą dla dziecka nieocenione, gdy sam na kolonii zetknie się z sytuacją zagrożenia, albo w takiej sytuacji znajdzie się jego kolega. To Ty, jako rodzic, znasz swoje dziecko najlepiej i spędzasz z nim najwięcej czasu - wykorzystaj go na naukę właściwych zachowań!

Interesuj się tym, co robi Twoje dziecko
Podczas kolonii, interesuj się tym gdzie jest i co robi Twoje dziecko, ale daj mu trochę swobody, by mógł poczuć się samodzielny i odpowiedzialny. Wysłuchuj jego problemów, ale nie zabieraj go z kolonii w sytuacji kiedy nie smakuje mu obiad. Swoje wątpliwości czy zastrzeżenia zgłaszaj po pierwsze kierownikowi wypoczynku lub organizatorowi wypoczynku.
Jeśli to możliwe, skontaktuj się z rodzicami innych dzieci - być może oni podzielają te wątpliwości lub mają dodatkowe informacje na temat wypoczynku. Dopiero w sytuacji poważniejszych zagrożeń, sięgaj po kontakt z kuratorium czy innymi służbami.
Przypomnij sobie czasy kiedy sam jeździłeś na kolonie i obozy... Przypomnij sobie kiedy czułeś się szczęśliwy... i postaraj się by wiele takich szczęśliwych chwil przeżyło podczas wakacji 2012 Twoje dziecko!

Źródło: men.gov.pl
Koniec roku szkolnego 2011/2012
2012-06-29
Koniec roku szkolnego 2011/2012. Dziś początek wakacji!

Dziś zabrzmi ostatni dzwonek roku szkolnego 2011/2012. Uczniowie udają się po odbiór świadectwa szkolnego, maturzyści - świadectwa dojrzałości. Dziś zaczynają się wakacje!

Rok szkolny kończy się dziś dla 5 mln 384 tys. dzieci i młodzieży oraz 655 tys. nauczycieli. Około 380 tys. dzieci kończących I klasy szkoły podstawowej otrzyma swoje pierwsze świadectwa szkolne.

Kończący się rok szkolny stał pod znakiem reform. Od 1 września w przedszkolach, I, II i III klasach szkół podstawowych oraz I II i III klasach gimnazjów obowiązywała nowa podstawa programowa nauczania. Po raz pierwszy przeprowadzono egzamin gimnazjalny w nowej formie.

Nowa podstawa programowa nauczania, która od 1 września 2012 r. będzie obowiązywać także w szkołach ponadgimnazjalnych oraz towarzyszące jej rozporządzenie w sprawie ramowych programów nauczania wywoływały duże emocje. Protestowano przeciwko zmianom w nauczaniu historii. Ostatecznie zdecydowano, że wątek "Ojczysty panteon i ojczyste spory" będzie realizowany obowiązkowo.

Akcję protestacyjną zorganizowała także mniejszość polska na Litwie. Zgodnie z nową ustawą od 2013 r. w szkołach litewskich i szkołach mniejszości narodowych egzamin maturalny z języka litewskiego zostanie ujednolicony.

Źródło: http://opolskie.naszemiasto.pl
Sukces programu "5 porcji ..."
2012-06-28
Sukces programu "5 porcji warzyw, owoców lub soku"

W mijającym roku szkolnym 2011/2012 realizowany był program edukacyjny „5 porcji warzyw, owoców lub soku", którego celem była edukacja w zakresie zdrowego odżywiania i kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych. Kampania skierowana głównie do dzieci z klas I-III szkół podstawowych oraz szkół specjalnych, obejmowała swoim zasięgiem również nauczycieli, rodziców, lekarzy oraz społeczności lokalne.

Udział w programie zadeklarowała co czwarta szkoła w Polsce. Dzięki temu ok. 300 000 dzieci wraz ze swoimi rodzicami mogło dowiedzieć się o rekomendacji spożywania codziennie co najmniej 400 gram owoców i warzyw (w tym jednej szklanki soku), wedle zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia – WHO. Na potrzeby programu powstało wiele materiałów dydaktycznych dla szkół i przychodni lekarskich, dedykowana strona internetowa www.5porcjiwszkole.pl oraz film edukacyjny "Sok czyli owoc w płynie".

Efektywność działań zmierzona została na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego wśród uczniów na początku i na końcu programu. Świadomość dzieci w kwestii zasad zdrowego żywienia, poruszanych w trakcie kampanii, zwiększyła się średnio o 13 % w porównaniu do wiedzy sprzed udziału w programie. Co więcej, wyniki pokazały, że dzieci bardzo lubią jeść owoce i warzywa oraz pić soki (91% ankietowanych) i doskonale zdają sobie sprawę, że produkty te są źródłem naturalnych witamin, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka (86% ankietowanych). Zasadę spożywania 5 porcji zna już 70% dzieci w wieku 6-10 lat, potrafią wskazać czym jest jedna porcja a także czym można ją zastąpić. Niestety, wciąż niewiele ponad 40% dzieci otrzymuje warzywa, owoce lub soki na śniadanie czy do szkoły. Prawidłowa i zbilansowana dieta jest niezwykle ważna aby organizm poprawnie się rozwijał nie tylko fizycznie ale i psychicznie stąd tak ważne jest aby kształtować nawyki żywieniowe od najmłodszych lat – mówi Barbara Groele, technolog żywności i żywienia człowieka.

Organizatorem kampanii "5 porcji warzyw, owoców lub soku" jest Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS), które już od wielu lat z powodzeniem prowadzi działania prozdrowotne i edukacyjne oraz stara się zwiększyć świadomość konsumentów na temat prawidłowych nawyków żywieniowych. Programowi honorowo patronują: Minister Edukacji Narodowej, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Prezes Agencji Rynku Rolnego, Główny Inspektor Sanitarny, a także wszyscy Wojewódzcy Kuratorzy Oświaty. Projekt został sfinansowany z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz ze środków wszystkich członków Stowarzyszenia KUPS, którzy pokryli koszty niekwalifikowane.

Źródło: HealthThink
Nie jest łatwo odwołać dyrektora szkoły
2012-06-27
Naruszenie interesu publicznego, jako szczególnie uzasadnionego przypadku odwołania dyrektora szkoły, o którym mowa w ustawie o systemie oświaty nie może być utożsamiane z naruszeniem interesu publicznego w ogólności, pozostającego poza obszarem szkoły prowadzonej przez odwoływanego dyrektora – uznał WSA w Gliwicach. Naruszenie interesu musi natomiast pozostawać w ścisłym związku z konkretnymi, łączącymi się ze szkołą prowadzoną przez odwoływanego dyrektora i jej problemami.

Prezydent miasta odwołał ze stanowiska dyrektora szkoły. Jako przyczynę odwołania wskazał między innymi odmowę zawarcia umowy użyczenia pomieszczeń, których właścicielem jest gmina, mimo pisemnego polecenia. Uniemożliwiło to prawidłową realizację zadań własnych gminy w postaci zapewnienia edukacji publicznej. Zdaniem organu doszło zatem do naruszenia interesu publicznego i należało dyrektora natychmiast odwołać ze stanowiska.

Skarżąca wniosła o uchylenie zarządzenia odwołującego ją ze stanowiska dyrektora szkoły. Zwróciła uwagę, iż pojęcie "szczególnie uzasadniony przypadek", o którym mowa w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty , powinno być rozumiane wąsko i oznaczać takie sytuacje, w których nie jest możliwe pełnienie przez nauczyciela funkcji kierowniczej, a natychmiastowe przerwanie jego czynności jest niezbędne ze względu na zagrożenie interesu publicznego.

WSA rozpatrując skargę przypomniał, przepis art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty zezwala na odwołanie z funkcji dyrektora szkoły w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia obwarowując to zdarzenie przesłanką formalnoprawną w postaci konieczności zasięgnięcia opinii kuratora oświaty, a także przesłanką materialnoprawną określoną, jako "przypadek szczególnie uzasadniony". WSA podkreślił, w pojęciu "przypadku szczególnie uzasadnionego" nie mieści się każde naruszenie prawa, a co za tym idzie nie każde naruszenie prawa powoduje obligatoryjne odwołanie z funkcji na podstawie art. 38 ust. 1 pkt. 2 ustawy o systemie oświaty, a tylko tak istotne (poważne) naruszenie prawa, które można by zakwalifikować jako "przypadek szczególnie uzasadniony".

Przesłanka, o której mowa powinna być traktowana wąsko, jako sytuacja wyjątkowa, wymagająca niezwłocznej interwencji ze względu na zagrożenie interesu publicznego. Zdaniem WSA sytuacja taka nie musi nawet zostać wywołana nagannym zachowaniem ze strony dyrektora szkoły, a może wynikać z okoliczności zewnętrznych, niezależnych od jego woli, jeżeli dobro szkoły przez niego prowadzonej takiego rozwiązania wymaga. Naruszenie interesu publicznego, jako szczególnie uzasadnionego przypadku odwołania dyrektora szkoły, o którym mowa w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty nie może być utożsamiane z naruszeniem interesu publicznego w ogólności, pozostającego poza obszarem szkoły prowadzonej przez odwoływanego dyrektora. Musi natomiast pozostawać w ścisłym związku z konkretnymi, łączącymi się ze szkołą prowadzoną przez odwoływanego dyrektora i jej uczniami problemami. W uzasadnieniu zaskarżonego uzasadnienia nie wskazano, by działania skarżącej w jakikolwiek sposób wpływały destrukcyjnie na poziom nauczania, warunki pracy nauczycieli lub uczniów, a jej postawa uniemożliwiała dalsze funkcjonowanie szkoły – podkreślił WSA.

za portalem internetowym samorzad.lex.pl

Na podstawie: Wyrok WSA w Gliwicach z 23 sierpnia 2011 r., sygn. akt IV SA/Gl 986/10

Źródło: wartowiedzieć.org/edukacja
Zasiłek szkolny - ciekawy wyrok WS
2012-06-27
Wzajemna relacja przepisów art. 90d oraz art. 90e ustawy o systemie oświaty prowadzi do wniosku, że w przeciwieństwie do stypendium zasiłek szkolny ma charakter doraźnej pomocy materialnej, udzielanej uczniowi jednorazowo w związku z trudną ale przejściową sytuacją materialną, będącą następstwem zdarzenia losowego (np. klęski żywiołowej, śmierci, wypadku itp.) które tę trudną sytuację materialną wywołało.

Zasiłek szkolny nie może być natomiast ze swej istoty zrównany z formą stałej pomocy materialnej udzielanej uczniowi, choćby znajdującemu się w trudnej sytuacji materialnej, ale niepozostającej w bezpośrednim związku ze zdarzeniem losowym, które nastąpiło wcześniej niż dwa miesiące przed złożeniem wniosku o przyznanie tego rodzaju świadczenia. Właściwą formą stałej pomocy materialnej uczniowi jest stypendium szkolne (tak m.in. WSA w Krakowie w wyroku z dnia 9 lipca 2009r. (III SA/Kr 65/09, LEX nr 553353).

Przenosząc powyższe uwagi na grunt rozpoznawanej sprawy trzeba odnotować w punkcie wyjścia, że skarżąca – jak wynikało z treści złożonego wniosku – wystąpiła o przyznanie uczniowi (P. H.) zasiłku szkolnego. Podstawę rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie stanowił zatem powołany wyżej art. 90e ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty a nie art. 90d tej ustawy.

Należy zgodzić się z ustaleniem jakie poczyniło w tej sprawie Kolegium, że jednym zdarzeniem, które miało charakter "zdarzenia losowego" w rozumieniu powołanego wyżej przepisu był wypadek komunikacyjny, jakiemu uległ E. H. W wyniku tego wypadku doznał on obrażeń ciała w postaci złamania żebra, stłuczenia głowy oraz biodra lewego i przebywał przez 5 dni na leczeniu szpitalnym (w okresie od dnia 18 marca do 23 marca 2011 r.). W stanie ogólnym dobrym wypisano go w dniu 23 marca 2011 r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny podziela stanowisko wyrażone w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, że wypadek jakiemu uległ brat ucznia P. H. nie stanowił podstawy przyznania małoletniemu zasiłku szkolnego, gdyż zdarzenie to nie pogorszyło przejściowo (pozostającej w związku z tym zdarzeniem) trudnej sytuacji materialnej.

Pozostałe okoliczności podniesione w skardze, a to brak pomocy ze strony innych osób, wydatki ponoszone na utrzymanie domu i rodziny, potrzeba korepetycji, choroby małoletnich dzieci – jak zasadnie przyjęło Kolegium – nie były zdarzeniami losowymi, które uzasadniałyby przyznanie zasiłku szkolnego. Dodać przy tym trzeba, że zgodnie z art. 90e ust. 4 ustawy o zasiłek szkolny można ubiegać się w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia uzasadniającego przyznanie tego zasiłku, natomiast niektóre ze zdarzeń (choroby małoletnich dzieci) miały miejsce wcześniej (pobyt K. H. w szpitalu z powodu zapalenia migdałków – w dniach 23 – 27 sierpnia 2010 r. oraz zapalenia jamy ustnej: w dniach 24 – 27 stycznia 2011 r.) i termin do złożenia wniosku już upłynął. Termin, o którym mowa w art. 90e ust. 4 ustawy ma charakter prekluzyjny, co oznacza, że po jego upływie, prawo do otrzymania zasiłku szkolnego wygasa (por. wyrok NSA z dnia 22 kwietnia 2008 r., I OSK 1058/07, LEX nr 870293).

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 lutego 2012 r. sygn. IV SA/Wr 627/11

Źródło: wartowiedzieć.org/edukacja
Samorządowcy ponoć zwalniają nauczycieli
2012-06-25
Samorządowcy ponoć okradają i zwalniają nauczycieli! Czy można prosić o rzetelność?


Co miesiąc samorządy otrzymują subwencje oświatowe, z których m.in. wypłacane są pensje dla nauczycieli. Często jednak nauczyciele ich nie otrzymują, bo lokalna władza przeznacza te pieniądze na inne cele – czytamy w "Gazecie Polskiej codziennie". Jak powiedział dziennikarzom tej Gazety, Ryszard Proksa, przewodniczący oświatowej "Solidarności", samorządy bardzo się zadłużyły i jedyne pieniądze, jakie mają, to owe subwencje oświatowe. Zaczęły więc przeznaczać je na inne przedsięwzięcia. Z tych pieniędzy realizują też swoje zobowiązania. Zadłużenie spowodowało, że samorządy ograniczają w szkołach etaty. Związkowcy przewidują, że w najbliższym czasie pracę może utracić nawet 30 tys. nauczycieli.

Jak można skomentować taką opinię, którą cytowały niemal wszystkie polskie media?

Otóż skromną prośbą, niżej podpisanych dwóch członków NSZZ "Solidarność", nie tylko z początków jego działalności i związanych - a jakże (sic!) - z oświatowymi strukturami "Solidarności".

Mamy więc prawo prosić Pana Przewodniczącego Ryszarda Proksę o rzetelność.

W niektórych państwach UE, a przede wszystkim w Niemczech i Wielkiej Brytanii, związkowcy już dość dawno zaprzestali wojowania z państwem i pracodawcami za wszelką cenę, bez względu na koszty. Wojowanie zastąpiono negocjacjami i wypracowywaniem kompromisów, które szanując prawa pracownicze uwzględniają też aktualną sytuację pracodawców. Działacze związkowi zrozumieli, że nie ma sensu bez końca eskalować żądań, ponieważ łatwo można przekroczyć granicę, poza którą zaczyna się już tylko, to co u nas potocznie określa się jako "piłowanie gałęzi, na której się siedzi."

Związkowcy wini więc wiedzieć, że skutkować mogą tylko rzetelne argumenty, a nie populistyczne idee.

Według Ryszarda Proksy samorządy są zadłużone, więc otrzymywaną subwencję oświatową przeznaczają na inne, nie związane z edukacją cele.

Panie Przewodniczący, przecież doskonale Pan wie, że ta opinia jest nierzetelna.

W znakomitej większości wypadków jest dokładnie odwrotnie. To samorządy aby podnosić jakość usług edukacyjnych, wykładają ze swoich budżetów duże pieniądze, znacząco przekraczające wartość otrzymywanej subwencji. Czyli w istocie dofinansowują ją, kosztem innych zadań.

To właśnie dzięki samorządom terytorialnym, wykonaliśmy w Polsce cywilizacyjny, siedmiomilowy krok w tworzeniu infrstruktury oświatowej na miarę XXI wieku.

A zmiany w sieci szkolnej, bo to nie tylko są likwidacje, mają na celu jej racjonalizację i – co oczywiste i zrozumiałe, jak najbardziej efektywne wykorzystanie środków przeznaczonych na edukację. Nie bez znaczenia są także trendy demograficzne, które mają duży wpływ (i tak być powinno) na ostateczne kształtowanie sieci placówek szkolnych.

Czy Pan Przewodniczący nie zauważa, że struktura demograficzna się zmienia, corocznie w wielu gminach ubywa nawet 1 proc. ludności, a utrzymywanie szkół w których uczy się zaledwie kilkanaście dzieci jest po prostu działaniem przeciwko tymże dzieciom?

Oprócz wymienionych wyżej faktów, Pan Przewodniczący nie widzi chyba jeszcze jednego: system oświaty to nie Arkadia, mityczna kraina spokoju i beztroski!

Otóż, przepiękne miejsce gdzie beztroskie życie stałoby się codziennością powstawało tylko i wyłącznie w ludzkich głowach. Nie pomogą zaklęcia. Oświaty nie ominą zmiany cywilizacyjne, przemiany i problemy dotykające inne systemy społeczne.

Warto więc przejrzeć na oczy, nie dać się poddawać fantazjom, no i rzecz jasna być rzetelnym.

Marek Wójcik
Tadeusz Narkun

Źródło: http://wartowiedziec.org/index.php/edukacja/aktualnosci/9286-samorzdowcy-pono-okradaj-i-zwalniaj-nauczycieli-czy-mona-prosi-o-rzetelno
Burmistrz i kompetencje dyrektora szkoły
2012-06-12
Burmistrz nie może wchodzić w kompetencje dyrektora szkoły.

Ani brak zdecydowanej reakcji na pozostawienie przez nauczyciela uczniów bez opieki i bezprawne opuszczenie stanowiska pracy, ani też utrata zaufania organu prowadzącego nie stanowiły "szczególnie uzasadnionych przypadków" przemawiających za odwołaniem w trybie natychmiastowym, w trakcie roku szkolnego ze stanowiska dyrektora szkoły.

Od decyzji dyrektora zależy ocena zachowania nauczyciela, uznanie jego zawinienia i wyciągnięcie, ewentualnych konsekwencji. W sprawie niniejszej dyrektor (…) nie pozostała w bezczynności (…), gdyż zażądała wyjaśnień od nauczyciela i w konsekwencji udzieliła mu ustnego upomnienia. O tym, czy był to wystarczający środek dyscyplinujący nauczyciela decydowała dyrektor, a nie burmistrz, który (jak się wydaje) oczekiwał "zdecydowanej reakcji" dyrektora polegającej na ukaraniu nauczyciela bardziej dolegliwą karą niż upomnienie.

W ocenie Sądu rozbieżność ocen burmistrza i dyrektora co do zachowania nauczyciela z pewnością nie stanowi podstawy do zwolnienia dyrektora ze stanowiska w trybie natychmiastowym. (…) Również, w ocenie Sądu, utrata zaufania, (…) nie jest szczególnie uzasadnionym przypadkiem do odwołania dyrektora w trybie natychmiastowym w trakcie roku szkolnego. Tym bardziej, że burmistrz, oprócz powołanego zdarzenia (…) nie wykazał na czym miałoby polegać owo naruszenie. Ww. zaznaczył jedynie, że cyt. "w poprzednim roku szkolnym takie sytuacje miały miejsce i pozostawały bez konsekwencji z pani strony jako nauczyciela".
Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 26 kwietnia 2012 r. sygn. II SA/Bk 924/11

Źródło: Orzecznictwo NSA
Pensje Nauczycieli - Podwyżka
2012-06-06
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 grudnia 2011 roku o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją wydatków budżetowych podwyższenie wynagrodzeń dla nauczycieli w związku z nową kwotą bazową określoną dla nauczycieli w ustawie budżetowej na rok 2012 następuje nie później niż do dnia 30 września 2012 roku z wyrównaniem od dnia 1 września 2012 roku. W wykonaniu tych przepisów Minister Edukacji Narodowej przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.

Począwszy od 1 września 2012 roku minimalna stawka wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela z tytułem zawodowym magistra z przygotowaniem pedagogicznym wyniesie: na stopniu awansu nauczyciela stażysty – 2.265 zł (dotychczas 2.182 zł), nauczyciela kontraktowego – 2.331 zł (2.246 zł), nauczyciela mianowanego – 2.647 zł (2.550 zł), nauczyciela dyplomowanego – 3.109 zł (2.995 zł).

Projekt będzie rozpatrywany w Zespole ds. Edukacji, Kultury i Sportu w trybie obiegowym z terminem zgłaszania uwag do 23 maja.

Źródło: wartowiedzieć.org
Głos dotyczący zmiany systemu edukacji
2012-06-05
Nie należy likwidować szkół. Zamiast tego – zmniejszyć liczbę dzieci w klasach. System edukacji na całym świecie się powinien zmienić, a w Polsce w szczególności – uważa prof. Łukasz Turski z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.

Trzeba zmienić podstawowe założenie edukacji w myśl idei: uczymy dziecko, a nie przedmiotu. Profesor Łukasz Turski przekonuje, że każdy uczeń w szkole powinien mieć indywidualny tryb nauki.

– Kiedyś to było trudne do zrealizowania, ale cała ta gigantyczna rewolucja technologiczna, te fantastyczne gadżety, które mamy powinny służyć temu, żebyśmy mogli zidentyfikować u dziecka chodzącego do szkoły jego talent. Bo każdy jakiś talent ma – tłumaczy prof. Łukasz Turski.

System edukacji powinien te talenty diagnozować, a następnie wspierać uczniów tak, by mogli je rozwinąć. Dlatego powinniśmy wykorzystać niż demograficzny do zmiany systemu szkolnictwa. Dzięki obniżeniu ustawowej górnej granicy liczby dzieci w szkole nie trzeba by było likwidować szkół.

– To mogłoby spowodować, że przyszliby do szkoły lepsi nauczyciele, a ci, którzy się nie sprawdzają powoli by odeszli – mówi prof. Łukasz Turski. – Jestem przeciwny robieniu jakiejś rewolucyjnej zmiany. Można obniżyć liczbę uczniów z trzydziestu kilku do dwudziestu osób w klasie.

Profesor zwraca uwagę również na inny problem. Jego zdaniem, młodzi, wybitni ludzie nie wyjeżdżają z Polski do pracy za granicę motywowani wyłącznie większymi zarobkami. Pociągają ich ambitne zadania stawiane przez zachodnie firmy. Bo "rolą państwa i społeczeństwa jest stawianie wielkich wyzwań."

- Moją wartością jest to, ile ja w siebie naładowałem, do swojej głowy, w celu oddania tego społeczeństwu. Ile jestem w stanie ludziom oddać. Trzeba sobie tę możliwość oddania znaleźć, to jest właśnie nasza wartość. Jeśli tego nie umiemy, to się źle wykształciliśmy – mówi profesor.

- To nie państwo czy społeczeństwo ma przyjść i nam podać wszystko. Nie uważam, że jeśli ktoś zrobił dyplom magistra z wykopywania skorup z ziemi w XIII wieku, to państwo musi do śmierci dostarczać mu skorupy z XIII wieku, żeby on je mógł wykopywać. Nie, on ma sobie sam ułożyć życie.

Źródło: newseria.pl
Kalendarz Szkolny na rok 2011/2012
2012-05-11
Ważne dla nauczycieli i uczniów

Prezentujemy najważniejsze pozycje  kalendarza na rok szkolny 2011/2012:

 - Rozpoczęcie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych - 1 września 2011 r.
 - Zimowa przerwa świąteczna - 23 – 31 grudnia 2011 r.
 - Ferie zimowe - 16 – 29 stycznia 2012 r. województwa: dolnośląskie, mazowieckie, opolskie, zachodniopomorskie; 23 stycznia – 5 lutego 2012 r. województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie; 30 stycznia - 12 lutego 2012 r. województwa: lubelskie, łódzkie, podkarpackie, pomorskie, śląskie; 13 – 26 lutego 2012 r. województwa: kujawsko-pomorskie, lubuskie, małopolskie, świętokrzyskie, wielkopolskie
Wiosenna przerwa świąteczna - 5 – 10 kwietnia 2012 r.
 - Zakończenie zajęć w klasach (semestrach) programowo najwyższych w szkołach ponadgimnazjalnych - 5 stycznia 2012 r. lub 27 kwietnia 2012 r.
 - Zakończenie zajęć w klasach (semestrach) programowo najwyższych zasadniczych szkół zawodowych i szkół policealnych - 13 stycznia 2012 r. lub 15 czerwca 2012 r.
 - Pisemna matura w sesji wiosennej – 8-10 maja 2012 r.
 - Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych - 29 czerwca 2012 r.  
 - Ferie letnie - 30 czerwca - 31 sierpnia 2012 r.

Pełny kalendarz na stronach MEN

Źródło: http://wartowiedziec.ogr
Nowe minimalne stawki wynagrodzeń
2012-05-10
Nowe minimalne stawki wynagrodzeń dla nauczycieli od 1 września 2012r

Zakończyły się konsultacje ze związkami zawodowymi w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.
Podczas trzeciego spotkania w Ministerstwie Edukacji Narodowej, które odbyło się 26 kwietnia 2012 r., zakończono rozmowy dotyczące tegorocznych podwyżek płac zasadniczych dla nauczycieli. Wzięli w nim udział przedstawiciele związków zawodowych zrzeszających nauczycieli oraz kierownictwo MEN.
Strona rządowa podtrzymała propozycję zwiększenia wynagrodzenia zasadniczego od 1 września 2012 r. o 3,8% w stosunku do stawek obowiązujących od 1 września 2011 r. Wzrost ten odpowiada wzrostowi kwoty bazowej dla nauczycieli określonej w ustawie budżetowej na 2012 r., która będzie obowiązywała od 1 września br.

Średnie wynagrodzenie od 1 września 2012 r. dla nauczycieli w grupach awansu zawodowego będzie kształtowało się na następujących poziomach:
 - dla nauczyciela stażysty: 2 717,59 zł (99,49 zł więcej od obecnego wynagrodzenia średniego),
 - dla nauczyciela kontraktowego: 3 016,52 zł (110,43 zł więcej od obecnego wynagrodzenia średniego),
 - dla nauczyciela mianowanego: 3 913,33 zł (143,27 zł więcej od obecnego wynagrodzenia średniego),
 - dla nauczyciela dyplomowanego: 5 000,37 zł (183,07 zł więcej od obecnego wynagrodzenia średniego).

Proponowane minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego od 1 września 2012 r. dla nauczycieli z tytułem magistra z przygotowaniem pedagogicznym (stanowiących 95 % ogółu nauczycieli) wynoszą:
 - dla nauczyciela stażysty: 2 265 zł (83 zł więcej od stawki aktualnie obowiązującej),
 - dla nauczyciela kontraktowego: 2 331 zł (85 zł więcej od stawki aktualnie obowiązującej),
 - dla nauczyciela mianowanego: 2 647 zł (97 zł więcej od stawki aktualnie obowiązującej),
 - dla nauczyciela dyplomowanego: 3 109 zł (114 zł więcej od stawki aktualnie obowiązującej).

Przyjęte rozwiązanie zachowuje dotychczasową proporcję między wynagrodzeniem zasadniczym a średnim, która jest warunkiem motywowania przez jednostki samorządu terytorialnego nauczycieli do podnoszenia jakości pracy przez odpowiednie kreowanie dodatków, w tym dodatku motywacyjnego.
Z danych zebranych przez regionalne izby obrachunkowe w sprawozdaniu z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego za 2011 r. wynika, że JST wypłaciły na wynagrodzenia nauczycieli więcej pieniędzy niż wynika z przepisów ustawy Karta Nauczyciela - różnica ta wynosi około 650 mln zł.
Spotkanie zakończyło się zgłoszeniem przez związki zawodowe postulatów w sprawie dalszych prac nad rozwiązaniami systemowymi dotyczącymi wynagrodzeń nauczycieli.

źródło: men.gov.pl, http://wartowiedziec.org
Dyskusja o wysokości rezerwy subwencji
2012-05-09
Dyskusja o wysokości rezerwy subwencji oświatowej

Zarząd Związku Powiatów Polskich wypowiada się w sprawie nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w części dotyczącej rezerwy subwencji oświatowe.
Rezerwa części oświatowej subwencji ogólnej spełnia bardzo ważne zadanie, szczególnie podczas sytuacji kryzysowych. To między innymi z niej samorządy finansują szkody powstałe w wyniku zdarzeń losowych – powodzi, huraganów itp. Rezerwa ta bywa także źródłem dofinansowania wzrostu zadań szkolnych, które nie są przewidziane w algorytmie oraz jego wagach, tj. zakupu wyposażenia do nowobudowanych sal lekcyjnych i gimnastycznych, wzrostu zadań w trakcie roku z tytułu wzrostu liczby uczniów.
Dlatego też biorąc pod uwagę powyższe, Zarząd Związku Powiatów Polskich podjął na ostatnim posiedzeniu stosowne stanowisko w którym zdecydowanie sprzeciwia się całkowitej likwidacji rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej.

 - Stoimy na stanowisku, że należy utrzymać ten instrument finansowy, ale niekoniecznie w obecnej wielkości. Związek Powiatów Polskich uważa, iż jej aktualna wysokość 0,25 proc. jest zbyt niska, a więc powinna wynosić co najmniej 0,4 proc. części oświatowej subwencji ogólnej - czytamy w stanowisku Zarządu ZPP.

Źródło http://wartowiedziec.org
Procedura weryfikacji dostępu
2012-05-08
Procedura weryfikacji dostępu do bazy SIO - obowiązuje od 30 kwietnia 2012

Minister Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas podpisała 24 kwietnia 2012 r. rozporządzenie w sprawie procedury weryfikacji dostępu do bazy danych SIO. Jest to kolejny przepis regulujący funkcjonowanie zmodernizowanego systemu informacji oświatowej, tworzonego na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej.
Celem przyjętych w rozporządzeniu rozwiązań jest zapewnienie bezpieczeństwa dostępu do danych gromadzonych w SIO. Rozporządzenie określa procedurę weryfikacji osób, które uzyskają dostęp do bazy danych SIO, w tym szczegółowy zakres danych zawartych we wniosku o udzielenie upoważnienia do dostępu do bazy danych SIO i sposób potwierdzania tożsamości osoby, której wniosek dotyczy.
Procedurę weryfikacji dostępu do bazy danych SIO rozpoczyna złożenie wniosku przez osobę ubiegającą się o dostęp do bazy danych SIO. Wniosek jest składany przy pomocy oprogramowania udostępnianego nieodpłatnie przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a następnie - za pośrednictwem systemu teleinformatycznego SIO - przekazywany do właściwego organu udzielającego upoważnienia. Organ udzielający upoważnienia (minister, wojewoda oraz jednostka samorządu terytorialnego) sprawdza dane zawarte we wniosku w celu stwierdzenia, czy osoba ubiegająca się o dostęp do bazy danych SIO jest osobą do dostępu uprawnioną. Kolejnym etapem procedury weryfikacji dostępu do bazy danych SIO jest potwierdzenie tożsamości wnioskodawcy, które wymaga osobistego stawienia się w siedzibie organu upoważniającego. Czynnością kończącą procedurę weryfikacji dostępu do bazy danych SIO jest wydanie upoważnienia do dostępu do bazy danych SIO wraz z niepowtarzalnym identyfikatorem użytkownika SIO oraz dodatkowymi danymi służącymi uwierzytelnieniu się w systemie. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania prowadzi ewidencję osób, którym udzielono upoważnienia do dostępu do bazy danych SIO.
Rozporządzenie określa również terminy realizacji poszczególnych etapów procedury weryfikacji dostępu do bazy danych SIO, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań niezbędnych w okresie wdrażania zmodernizowanego systemu. Przewidziane w rozporządzeniu terminy mają umożliwiać rzetelną realizację czynności weryfikacyjnych przez organy udzielające upoważnień oraz zapewniać sprawne przekazywanie danych do SIO.
Rozporządzenie wchodzi w życie 30 kwietnia 2012 r. Treść rozporządzenia w załączniku pod tekstem.

Adres załącznika:
http://wartowiedziec.org/attachments/article/8406/rozporzdzenie men z dnia 24 kwietnia 2012 r w sprawie procedury weryfikacji dos

źródło: men.gov.pl , http://wartowiedziec.ogr
Program Rozwoju Edukacji
2012-05-07
Program Rozwoju Edukacji na Obszarach Wiejskich na lata 2008-2013 - zmiany

Minister edukacji narodowej przedstawił projekt zmian do Programu Rozwoju Edukacji na Obszarach Wiejskich na lata 2008-2013.
Do programu wprowadzono zapisy, które tworzą lepsze warunki do rozwijania talentów i zainteresowań zdolnych uczniów mieszkających na wsi i obszarach wiejskich. Zwrócono w nim uwagę na potrzebę unowocześnienia wiejskich bibliotek i czytelni szkolnych, z wykorzystaniem nowych mediów, np. internetu. Placówki te powinny w większym stopniu stawiać na rozwój i modernizację cyfrową.
Po zmianach niektóre działania programu otrzymają następujące brzmienie:
 - "Udoskonalenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach wiejskich (zajęcia rozwijające uzdolnienia, dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej)"
 - "Wykorzystanie technologii informatycznych w celu upowszechnienia różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym wsparcia, rozwoju i promocji poradnictwa zawodowego na obszarach wiejskich"
 - "Zwiększanie dostępu do szerokopasmowego internetu i przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia cyfrowego w placówkach zaspokajających potrzeby edukacyjne, kulturalne i społeczne wsi, a także sprzyjanie udostępnianiu bibliotek i czytelni szkolnych oraz sal sportowych i boisk szkolnych mieszkańcom wsi"

W tym przypadku obecne działanie uzupełniono o zapisy związane ze zwiększeniem dostępu do internetu i przeciwdziałaniem wykluczeniu cyfrowemu.

Do programu dodano także działania mające na celu zwiększenie efektów projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, których jednym z przykładów może być sieć 400 centrów kształcenia na odległość założonych w całej Polsce, będących rezultatem działania: "Centra Kształcenia na Odległość".

Źródło: www.premier.gov.pl, http://wartowiedziec.org
Dokumenty szkolne
2010-11-29
Dostępna jest zakładka "Dokumenty szkolne" umożliwiająca dyrekcji lub administracji szkolnej dodanie do systemu dokumentów, które będą dostępne do pobrania dla każdego użytkownika związanego ze szkołą.

Zakładka dostępna jest po wybraniu z menu 'Szkoła i uczniowie' opcji 'Dokumenty szkolne'.
Nowelizacja rozporządzenia
2009-10-27
Nowelizacja rozporządzenia o sposobie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania - zgodność dziennika internetowego e-klasa.pl z ww. rozporządzeniem. Minister Edukacji Narodowej podpisała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.

Nowelizacja weszła w życie od dnia 1 września 2009 r.

Rozporządzenie zmieniające pozwala m.in. na wprowadzenie dzienników elektronicznych w szkołach, w celu całkowitego zastąpienia tradycyjnych dzienników w formie papierowej - podaje Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Zgodnie z powyższymi zamianami pragniemy poinformować, iż system e-klasa.pl spełnia wszystkie wymogi w/w rozporządzenia. Efektem tego jest możliwość zmiany tradycyjnych dzienników na elektroniczne przez szkoły pracujące na tym systemie.

Więcej informacji na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej www.men.gov.pl.
Ocena opisowa
2009-10-26
W chwili obecnej w systemie e-klasa działa już moduł oceny opisowej dla edukacji wczesnoszkolnej.

Moduł posiada możliwość wprowadzenia dowolnej listy wyrażeń oceniających. Oceny opisowe są widoczne dla rodziców oraz automatycznie generowane w określonych przedziałach czasowych na takiej samej zasadzie jak oceny liczbowe. Oceny opisowe również podlegają szczegółowym analizą oraz są uwzględniane w generowanych przez system raportach.

Wykorzystanie oceniania opisowego w systemie e-klasa pozwala zachować obiektywny i jasny obraz postępów dziecka w nauce, szkoła zaś zyskuje możliwość pogłębienia współpracy z rodzicami uczniów klas 1-3.

Moduł został automatycznie zainstalowany w systemie i jest całkowicie bezpłatny.
Rozkład materiału
2009-10-25
Wprowadzanie tematów zajęć przez nauczycieli Jednym z kroków przystosowania systemu e-klasa.pl do zastąpienia tradycyjnego dziennika, dziennikiem elektronicznym, było rozbudowanie systemu o funkcje wprowadzania tematów zajęć przez nauczycieli. Funkcja ta oprócz standardowych zadań, jaki pełniła również w dzienniku pisemnym, daje dyrekcji możliwość kontroli i monitoringu pracy nauczycieli, pozwala na rozliczanie zarówno z zrealizowanego rozkładu materiałów, jak z liczby przepracowanych godzin. Dodatkowo dzięki możliwości jednorazowego wprowadzenia rozkładu materiału, nauczyciel nie jest obciążony każdorazowym wprowadzaniem tematu, a jedynie wybraniem go z listy.